måndag 28 februari 2011

Öppet spår 2011


Det var några år sedan jag stod med skidorna på i Berga by men idag var det dags igen, och dessutom min premiär i den lite lugnare varianten "Öppet spår". De yttre förhållandena denna dag fanns det inte mycket att anmärka på, ca -10 C i starten, lätt medvind och solsken i mitten av loppet, och molnigt i slutet, perfekt för att hålla de hårda fina spåren kalla. Jag kom iväg bra vid 07:05 och kunde köra på bra utan köbildning redan från start. Dock var jag inte så nöjd med skidorna i början av loppet, glidet var sämre än många som åkte bredvid mig. Kanske hade jag lagt lite för tjockt av Swix VR 40, eller så är skidorna lite för mjuka (läs: jag är för tung)? Efter Mångsbodarna började det glida lite bättre; Jag hade väl skavt av en del valla och det hade blivit lite glattare i spåret. Jag höll väl skaplig fart fram till Oxberg men sackade lite, inte helt oväntat, på slutet. Jag hade nog behövt lite mer styrketräning, långpass och rullskidpass för att hålla bra fart hela vägen. Summa sumarum så blev det ändå en mycket fin tur i klassiska spår. Ett stort tack också till dagen hjälte Gustav som hade ordnat ypperligt boende intill Stinas kiosk i Transtrand, ca 20 promenadminuter från starten, tack Gustav!

nr  11788, Stefan Holm, till vänster
Och till sist dagens kändis, Stefan Holm, som gjorde en strålande debut och stakade så djupt att man kunde läsa ryggsidan på nummerlappen, framifrån...!


2 kommentarer:

  1. Bra tid också! Måste vara det där moraliskt tveksamma höghöjdsboendet det... ;) Nä, starkt jobbat!

    SvaraRadera