onsdag 16 februari 2011

Enkel apelsinmarmelad

 Nedanstående är lite förråldrat för nu har jag gjort ett ännu bättre recept-länk!
Just nu finns det billiga apelsiner i din mataffär. Varför inte koka lite egen marmelad? Gör så här:

Recept
  • 1 kg blandade citrusfrukter (ta knappt mogna apelsiner, de innehåller mer pektin
  • 8 dl vatten 
  • 12 dl socker
  • Pektin vid behov

1. Skrubba citrusfrukterna. Skala bort den yttersta delen av skalet (där alla bekämpningsmedel sitter). Citronerna skalar jag inte eftersom mycket av smaken sitter i skalen (men skrubba noga!)


2. Skiva fint.



3. Tillsätt vatten och koka i 30-45 min

4. Skumma av och plocka bort så mycket kärnor som du hittar.


5. Tillsätt socker

6. Koka ytterligare i minst 15 min


  6. Gör marmeladprovet. Häll lite marmelad på en kall tallrik och drag en sked genom marmeladen. Om "diket" går igen med en gång så koka längre (eller ge upp och tillsätt pektin...)

7. Häll upp på varma burkar.


8. Färdigt!

2 kommentarer:

  1. Imponerad! Förväntar mig en marmeladvallad skida till öppet spår!

    SvaraRadera
  2. Gult klister alltså. Vallalådan är redan laddad!

    SvaraRadera