söndag 20 februari 2011

Ingen engelska sjukan på Ängarna

I sydligaste hörnet av Hobbornsjöslingan med Sundbornsån i bakgrunden

Minus 24 på Järlinden i morse inbjöd ju inte direkt till skidåkning. Susanne och hennes gästande syster Monika cyklade med på Elkes spin-bas på Friskis medan jag lekte ute med barnen så snart solen börjat värma lite. Efter lunch hade temperaturen stigit till sköna -16, molnfritt och vindstilla. Med andra ord perfekt väder för Ängarna i Sundborn. När jag skidade där i det flödande solskenet så kom jag att tänka på solens (läs ultravioletta strålarna) funktion som motor för D-vitaminproduktionen i huden. I skolan lärde jag mig att D-vitaminbrist orsakar skelettsjukdomen engelska sjukan, rakit. Ingen risk att drabbas av detta, inte idag i alla fall.

Spårsystemet var utökat sedan jag var här senast, nu med en fin 4 km-runda ut över bl.a. Hobbornsjön. Denna slinga var bedövande vacker men med lite för dåligt stavfäste för mina excelstavar. GPS´n var inte riktigt på humör idag, bl,.a påstod den att jag varit uppe på drygt 1500 möh. Slingan över Hobbornsjön ser dock ut att stämma, karta här. Drygt två timmars solbadande blev det och när jag var klar så visade termometern varma -13.

Fin skejtbädd och bra klassiska spår på pistade 6an.
.

3 kommentarer:

  1. yr.no visar på blidväder den 28 februari. Två grader varmt och västlig vind gör att vi får goa isiga spår med medvind.

    SvaraRadera
  2. Så vansinnigt vackert. Har hört att spåren där ska vara så fina men jag har aldrig kommit dit. Måste prova!

    SvaraRadera
  3. Kör du tillräckligt fort kommer du ikapp dig själv
    //Susanne

    SvaraRadera