söndag 6 februari 2011

Som en morgonsvala över Ängarna

Någon måste ju vara först och "någon" var jag, även denna morgon. I går lurades jag lite av det milda vädret på Järlinden, men i morse var jag beredd; Minus sex hemma, minus tolv i Sundborn, men i dag var pjäxskydden på.

Dessa spår över Ängarna är det lätt att tycka om: mycket fin spårdragning, snälla backar (eller "bra stakträning" om man vill hålla skenet uppe) och vackra vyer. Jag är ingen byggnadsexpert men det skulle inte förvåna mig om åtminstone någon av alla de lador man skidar förbi är uppförd på 1700-talet eller tidigare. Och ni har väl sett de tjusiga ekarna i skogsbrynet till höger efter ca en km?

 Jag stod i spåret 06:30. Det märks att det börjar bli ljusare, för jag kunde släcka pannlampan efter första varvet (som blev tre). Gryningsljuset var fantastiskt denna morgon, likaså spåren.

Nöjd och glad stannade jag till och kollade in makarna Larssons nyskapande kåk på väg till bilen. Sedan snabbt hem för inledningen på familjesöndagen med frulle.

5 kommentarer:

  1. Och jag som fick lära mig att vid Dalälven vinkar vi adjö till eken. Klimatförändringar?

    SvaraRadera
  2. Bara i vilt tillstånd. Inplanterad växer den även norr om. Fick jag lära mig.
    /Karin

    SvaraRadera
  3. Du har nog rätt Karin. Tilläggas kan att ekar inte är så ovanliga kring Falun.

    SvaraRadera
  4. Jo jag bor ju 100 meter norr om Österdalälven och har två ekar på min tomt och de är troligen ekollon som ekorren i vår tall planterat i sin iver att spara för vintern.

    SvaraRadera
  5. Men det där med klimatförändingar verkar läskigt tycker jag, men det löser nog Länsstyrelsen.

    SvaraRadera