tisdag 15 februari 2011

Trespassers will be shot on sight



Motivationsnivån var ganska låg ikväll efter en lång dag på jobbet, undermåligt matintag mm. Men med Öppet spår (premiär för mig) bara tretton dagar bort så gäller det att samla mil för att det skall bli en någorlunda behaglig resa. Stångtjärn blev det denna kväll.

Cirka 100 m efter "fläskoset", i uppförsbacken där spåret viker höger, var det denna kväll även spårat rakt fram på skogsbilvägen, vilket det inte brukar vara. Dock var denna spårgata omsorgsfullt avspärrad. Tydligen var spåren dragna av misstag (se skylt).

Jag åkte och funderade på det där resten av passet. OK, det var väl inte helt reko att dra spåren utan markägartillstånd, men att spärra av de fina spåren var väl lite magstarkt. Trots allt så får man ju faktiskt åka skidor överallt så länge man inte är inne på någons tomt... På vägen tillbaka till parkeringen åkte jag den "förbjudna" sträckan (se karta) på ren trots. Lite barnsligt var det väl, men med en knorr, eller rättare sagt flera knorrar eftersom jag såg hela flocken med vildsvin (15st?) strax intill spåret i slutet av den "förbjudna" sträckan. Jag överaskade dom nog eftersom matningsstället (på höger sida) ligger  i slutet av en liten nedförsbacke om man kommer norrifrån.

Jag fick lite amerikavibbar denna kväll, orsakade av den bryska avspärrningen.  Där borta är det ju mer regel än undantag att man ser skyltar av det här slaget när man viker av från huvudvägen:









2 kommentarer:

  1. Jag tycker de kan skjuta vildsvinen
    /Karin

    SvaraRadera
  2. De skjuter nog en välgödd spädgris då och då!

    SvaraRadera