söndag 6 januari 2013

Trevligt att råkas

Råk sydväst om Stora Melpad
Jag fick en snabb respons på gårdagsturen; Anders tipsade om Roxnäs-Melpad- Björnöarna - tackar! Jag testade en variant av denna tur i eftermiddags; Jag började med att åka bana ut till Roxnäs udde och klev där av banan ut på riktigt fin is med ett löst liggande snölager ovanpå. Jag tog sikte på St. Melpad och följde en råk som bara blev värre och värre. Nere vid Stora Melpad, där jag hade tänkt att vika av nordostvart, såg råken inte så rolig ut att korsa utan sällskap. Jag följde dock kanten en bit och såg skridskospår som korsat råken på ett till synes bra ställe. Jag gled över utan besvär, men med dubbarna i dragläge. Fortsatte sedan lite mer sydost (bäst att med marginal passa sig för utloppet från Hosjön) innan jag vek av norrut och siktade på Stabergs ö:s norra udde. Det var riktigt fin åkning fram hit, men kring udden var det många knaggliga partier orsakade av diverse fordon. Efter rundningen av udden så kom jag fram till dagens bästa parti - mycket fin is på ostsidan av Stabergs ö,  Uddnäs ö och Stora Björnö. Söder om St. Björnö var det något sämre men fortfarande klart njutbart om man kryssade lite. Fin is ner till Jungfruholmarna.
Sydväst om Jungfruholmarna
Innanför Jungfruholmarna fanns små områdem med förrädisk dubbelis - höll på att stå på öronen. Söder om J-Holmarna började snön att visa drivtendenser så jag beslöt att inte fortsätta söderut utan siktade mot La Risö, rundande denna och kunde åter njuta av pangis mellan Tjuvön och Stora Risö. Jag hoppade på banan vid Bjärmsnäs och avslutade turen med att åka på den fina banan ner till Storsund och tillbaka till Hälsinggårdsbryggorna.
Fin bana - även idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar