lördag 5 januari 2013

Jakten på den fina isen


Strax söder om Lövöholmarna

Det såg ju väldigt lovande ut för några dagar sedan, i alla fall om man gillar naturell skridskois på Runn; All snö hade stöpt ner efter nyårsregnet och det hade precis frusit ihop igen - då kom snön. Så värst mycket snö var det ju inte så idag det blev ett eftermiddagssök efter åkbar is utanför Runns fina banor. Jag började vid Hälsinggårdsbryggorna och tog banan ner till Storsund där jag steg av banan: kanonis! Bara ett tunt lager med lätt snö ovan på en till stora delar perfekt is. Jag satte kurs söderut - perfekt is förbi Galten...
Galten
...och jag njöt av lika fin is ner runt Flarnö. Här började isen bli lite sämre, och Vid Finnäset var det tvärstopp; Snön hade drivit ihop till hårda drivor som framkallade obehagliga ståpåöronentendenser. Jag vände tillbakan innanför Falrnö och vek sedan av mot Lövöholmarna och fram dit så gick det rätt så bra att kryssa fram på renblåst is. Jag vek sedan in i sundet söter om Lövö det åter igen var fritt från drivsnö och riktigt fint. I höjd med Granö belv det återigen sämre med stenhårda snödrivror och en del fastfrusen snö. Svåråkt fram till Fornäs udd och sedan blev det väl lite bättre längre norrut, men här gav jag upp tankarna på att följa Runns östra strand upp till Stabergs ö och vek istället österut mot Bjärmsnäs och tillbaka upp på banan. Turen blev väl inte riktigt vad jag hade hoppats på, men nu slipper jag i alla fall ha mardrömmar om onött kanonis.
Tvärstopp vid Finnäset



2 kommentarer:

  1. Du skulle inte ha vänt vid finnäset. Redan vid jungfruholmarna är det lössnö och blir bättre/perfekt bortåt St Björnö. Jag åkte från roxnäs udde, mot Melpad och St Björnö. Allt helt perfekt innan jag kom till Finnäset.
    /Anders

    SvaraRadera
  2. Tack för informationen, kommer testa denna tur snarast!

    SvaraRadera