måndag 12 augusti 2013

Simtest Garmin 305 - andra försöket

Egentligen borde jag väl springa för fullt inför Lidingöloppet men mina klena vader har inte inte riktigt hängt med i sommar - var tredje pass ungefär så sprätter det till i muskeln och jag tvingas att välja andra träningsformer. Det har därför blivit en mix av simning, cykel, rullskidor och alltså alltför få löppass. Idag hade jag planerat in eftermiddagssimning i fina Stångtjärn (synd att gnälla på det egentligen). Jag kom att tänka på mitt rätt så misslyckade simtest av min Garmin 305:a för ett par somrar sedan. Den gången hade jag klockan på armen vilket dels gav snurriga positionsangivelser och dels inte är att rekommendera då 305:an egentligen inte är gjord för att tåla simning. Idag tänkte jag upprepa testet men med klockan innanför badbössan - bättre satellitkontakt och bättre vattenskydd var tanken. Det blev tre vändor från badplatsen bort till hundbryggan (520 m enligt Enirons kartfunktion) och tillbaka. Detta borde innebära dryga 3100 m - i alla fall om man simmar rakt! Vad visade Gamin'en då? Jo, rutten på kartan såg något taggig ut, men betydligt bättre än förra gången. Att rutten ser lite bananformad beror på att jag med flit höll ut lite extra från rissvålarna utanför Stångtjärnsstugan  Däremot var den visade totalsträckan något förbryllande, 2500 m. Enligt mina teorier så borde den visa lite för mycket... På torsdag ska jag ut o simma med lite sällskap och då ska jag passa på att jämföra 305:an mot lite modernare grejer - rapport utlovas. Risken är överhängande att jag kommer att lockas till uppgradering till lite modernare grejor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar