lördag 14 januari 2012

Liten brynskola, med eller utan överkurs

Det är mycket skridsko i Falun nu, och skridskoåkning blir ju så mycket roligare om man har vassa grillor. Jag tänkte visa hur jag gör när jag bryner mina snabbisar - det finns säkert tusen andra varianter, men nedanstående har fungerat för mig i många år. Steg 5 och 6 är väl egentligen lite larviga - man sparar kanske någon tusendel per mil.

Steg 1
Bygg, låna, eller köp ett brynställ. 

Steg 2
Fixera skridskorna i höjdled så att båda skridskorna befinner sig på samma höjd (annars blir inte åkytan plan, vilket är tråkigt). På detta brynställ görs detta enkelt genom att skjuta upp skenorna mot "stoppklossarna".

Steg 3
Justera skridskorna så att de är lika i längsled (om inte, så blir detta också tråkigt) - nyttja de tvärgående linjerna. I praktiken utförs steg 2 och 3 i ett moment. När du är klar så dubbelkolla att skridskorna inte har halkat ned från höjdjusteringen. Tag sedan bort stoppklossarna.

Steg 4
Ta fram ditt (eller någon annans) fina bryne. Börja med den grova sidan. Viktigt: för brynet diagonalt över båda skenorna (inte parallellt för då blir det spår i brynet och följderna blir tråkiga). Tryck inte på brynet utan låt det pressa på skenorna av sin egen tyngd. Alternera mellan att börja från höger resp. vänster. Upprepa sedan proceduren med den fina sidan på brynet. I en del bryninstruktioner kan man läsa om åttaformiga rörelser, verkar krångligt tycker jag. Man kan också läsa om en del som använder olja på brynet - verkar kladdigt tycker jag - ibland fuktar jag dock brynet med vatten. Så där, nu har du ett par vassa grillor, ut och åk! För dig som vill finlira, gå till steg 5 och 6 nedan.

Steg 5
Vid bryningen ovan så har det uppstått en del mycket små järnfilspån ("grader") som sitter på sidan av skenan. Dessa åker man snabbt bort. Om man vill så kan man dock plocka fram ett litet sidobryne och föra ett par gånger längs skenornas sidor.

Steg 6
På grund av sidobryningen har man nu böjt ned graderna (mot isen) - inte bra! Vid  bryningen ovan (steg 4) så har man dessutom skapat mikroräfflor som inte är parallella med skenorna - dessa stjäl tusendelar Avsluta därför med att bryna (med den fina sidan) parallellt med skenorna ett par gånger (inte mer!). Jo, visst bryter man mot regeln (i steg 4) att inte föra brynet parallellt med skenorna, men de mycket små spår som skapas i brynet nöter man snabbt ned vid kommande huvudbryning.
Klart!












4 kommentarer:

  1. Snyggt! Fattas bara att du monterar en liten Dremel för att ta bort de stora felen innan slipningen börjar!

    G

    SvaraRadera
  2. Fixar du någon annans också?/stef

    SvaraRadera
  3. Gustav, Dremel är ännu mer överkurs, jag brukar ta vinkelslipen.
    Stefan, självklart kan jag det. Vissa modeller av långfärdsskridskor får inte plats i mitt ställ, men dina borde funka - kontakta mig!

    SvaraRadera