måndag 9 januari 2012

Galten, Fornäs udd, och lite annat lunchgodis


Eftersom snön hotade att komma på eftermiddagen så var ju dagens lunchtimme också säsongens sista (?) chans att åka obanat på Runn. Isen var väl inte direkt som på Medeobanan (nej, jag har inte varit där - än), men bättre än väntat. Snön som kom igår var faktiskt ganska osynlig på isen, bara lite löst fnas på ytan som kändes som ett härligt, frasigt omslagspapper. Jag plockade alltså ut veckans friskvårdstimme och startade vid tolvtiden från Hälsinggårdsbryggorna. Första femtio metrarna var lite knöggliga, men resten av turen gick över i stort sett helt slät is. Jag började med att sikta söderut mot Pilsundet, vidare förbi Bjärmsnäs, Hinsnoret och sedan in i grannkommunen och innanför de tre reservatsöarna Tyskö, Nästö och Prästö (där det faktiskt fanns mycket små partier med knaggelis). Då jag rundande turens sydligaste kobbe, Galten, strax söder om sundet in till Ösjön, så hade jag förbrukat ungefär halva friskvårdstimmen. Vägen hemåt gick via sundet mellan Granö och Lövö, förbi  vackra Fornäs udd, och innanför Jungfruholmarna. Jag avslutade med Lilla Björnö och en rundning av Stora Melpad. En rackarns fin tur blev det, på mycket fin is och i stort sett utan vind. Hädanefter får man väl lita på de ideella krafterna i Runn-is, tack på förhand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar