tisdag 7 juni 2011

Dagens goda gärning alt. vardagsspänning

Jag var rätt så varm efter cykelturen uppför Svärdsjögatan då jag stegade in på dagis och möttes av dagispersonal med bekymrad uppsyn: 
-Hej Fredrik, är du bra på fåglar?
-Inte direkt, men ”Shoot!”
-Hur länge dröjer det innan måsungar är flygfärdiga?
-Tja, några veckor kanske?
-Oj då, då måste vi nog ringa ”någon”.
Det visade sig att det fiskmåspar som häckat på dagisets tak hade puttat (?) ner ungen på marken under helgen. Eftersom ungen inte kunde ta sig igenom det rätt så finmaskiga Gunnebostängslet, och då fismåsföräldrarna försvarade sin telning synnerligen aggressivt, så var dagisets lekbara utomhusytor reducerade till hälften. Läge för en god gärning  m.a.o.; Jag tog på mig cykelhjälmen (näbbhackskydd), lånade en regnjacka (fågelbajsattackskydd) och stegade bort mot fågelungen. Med föräldrarna vinande kring öronen lyckades jag åtminstone få med halva ungen på bild innan jag varligt lyfte den över stängslet. Succén var ett faktum! Fortsatte eftermiddagen med att svalka mig och lillflickan i Lugnets mellanbassäng - the place to be this day!








1 kommentar:

  1. Vilken hjälteinsats! Det lär hela dagiset komma ihåg ett bra tag framöver...
    /Lillsyrran

    SvaraRadera