lördag 13 augusti 2011

Spjärshällen

"Du får cykla så länge du vill, bara du är hemma så att jag hinner till tiopasset på Friskis" var ordern som gav förutsättningarna för morgonens tur. Eftersom jag hade siktat in mig på en tur till Falu kommuns högsta punkt , Spjärshällen (506 m.ö.h), så blev det en tidig start , strax efter halv sex. Det var klart väder på Järlinden men nere vid Lugnet åkte jag in i dimman som höll i sig i stort sett hela vägen upp till Övertänger. Sedan bar det väg upp genom skogen, inte så våldsamt brant men en lång stigning var det ju. Framme vid berget så cyklade jag ända upp till toppen, men fel topp, dvs den "militära" systertoppen ett par hundra meter bort från den riktiga. Jag fick vända tillbaka och ta den rätta stigen upp. Det kanske kunde ha gått att cykla ända upp men jag joggade sista 200 upp till toppen. För att få till en rundslinga så tog jag en östlig väg hem, först via Spjersbodarna och sedan en i stort sett sammanhängande nedförsbacke på dryga milen ner till Linghed. Vidare via Böle, Svärdsjö, Danholn, Sveden, och hem till Järlinden. Premiär var det ju också för en ny GPS-leksak som berättade att det blev drygt 10 mils åkning och 873 m stigning, karta här. Sammanfattningsvis: fin grusåkning Övertänger - Spjärshällen - Linghed, men inte så roliga transportsträckor med crossen:

2 kommentarer:

  1. Bra, se nu till att logga alla dina turer med din garmin. Vill ofta! cykla samma sväng som du varit ute på men "vågar inte" bara sticka ut baserat på bynamn.

    Nån gång när jag blir stor o stark ska jag fråga om man får hänga på en tur :-D

    /Peter - en av dina Friskis spinning deltagare

    SvaraRadera
  2. Peter,
    Trots I-phone och Garmin så har jag oftast med mig en papperskarta också - Vägkartan 1:100 000, blad 138 Falun är riktigt bra att ha med sig och dessutom oumbärlig vid planering av turer. Klart att du skall hänga på, hör av dig.

    SvaraRadera