lördag 20 augusti 2011

Fänriksberget


Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Jag kom iväg lite för sent och körde sedan fel redan innan jag hunnit till Bjurs. Jag hade tänkt mig en lite längre tur med avstickare till Fänriksberget, som det blev så hann jag bara med just själva avstickaren. Jag tog ett östligt vägval dit via Fjällgrycksbo. Sista biten till toppen, en dryg kilometer, blev det lätt jogg på Vildmarksleden. Fänriksberget, som ligger i Leksands kommun, är enligt vissa kartor på metern lika hög som Spjärshällen och drygt femtio meter högre än den närliggande, och troligen mer besöksvärda, Ärtknubben. Nu var det ganska tät dimma när jag kom upp till toppen, i klart väder kanske man har en viss utsikt mellan grantopparna. På hemfärden tog jag ett mer västligt vägval via Sörskog och sedan asfaltsåkning i regn hela vägen hem. Ingen höjdartur precis, men jag blev i alla fall trött.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar