måndag 8 juli 2013

Tredje klassikeretappen - Vansbrosimningen 2013

Så var det då dags för den tredje etappen av årets Klassikerprojekt: Vansbrosimningen och den gren jag troligen lagt ner mest tid på det senaste halvåret - helt enkelt för det är så förbaskat roligt att simma. Jag var ju uppe i fredags och testade vattnet i halvsimmet vilket kändes bra. Idag var förutsättningarna delvis annorlunda: dubbelt så långt, en grad varmare i vattnet och repstart - i grupp två (för oss som simmar mellan 40 o 50 minuter...). Som alltid när det gäller mina simlopp så är första femhundra av yttersta vikt och i år var jag betydligt mer förberedd (åtminstone mentalt) på sparkar, nedtryckt huvud och fastkrokade armar; Jag lade mig ca en tredjedel in mot mitten från vänsterkanten och kom iväg bra, gled sedan över mot mitten efter ett par hundra meter. Efter femhundra meter låg jag nästan längst ute vid repet vid högerkanten, visserligen inte helt optimalt eftersom medströmmen är starkast i mitten. Dock var det fortfarande rejält tjockt med folk i mitten och på högerkanten hittande jag fria stråk att simma i. Efter ytterligare något hundratal meter sökte jag mig mer in mot mitten igen för att få lite mer medström. Vid mötet Vanån/Västerdalälven sökt jag mig ut på innerkanten/högersidan igen och slickade flötena vid "tallen". Sista kilometern la jag mig längs bryggan och kanske tog någon placering in mot mål. Jag landade till slut på 43:20, en putsning med förra årets tid med med närmare två minuter. Jag var helt klart nöjd med detta. Nu är det bara en etapp kvar på klassikern, men i morgon vilar jag. Vansbro igen? Jo, troligen blir denna det enda klassikerlopp jag återkommer till, i alla fall under 2014.


2 kommentarer: