fredag 30 mars 2012

Friskvårdsvågen - för alla?

Enligt Vansbrosimningens fb-sida  är man nu uppe i hysteriska 8000 anmälda (alla loppen antar jag). Vasaloppet blev rekordsnabbt fulltecknat, Cykelvasan blev fullt på en ögonblinkning, och naturligtvis blev även Vätternrundan full på rekordtid. Utan att ha några egentliga belägg för detta så har jag dock en känsla av att friskvårdandet i Sverige är mer ojämnt fördelat än någonsin; Det finns en liten (men uppenbarligen växande) del av befolkningen som har träning som sitt största fritidsintresse, samtidigt som snittet lever mer och mer osunt - kolla själv vad folk stoppar i kundvagnarna på fredagarna. Dessutom har jag en känsla av att denna polarisering   kommer att fortskrida - många ungdomar ser rätt så degiga ut, samtidigt som en liten klick tränar mycket. Min egen friskvård då? I morse blev det 50 minuter på bana 5 med siktet inställt på den 8 juli i Vansbro

4 kommentarer:

  1. Jag har tänkt samma sak, tyvärr.
    När jag var gympafröken, (och ungarna inte orkade jogga fem minuter) brukade jag tänka att "det är dom som ska ta hand om mig när jag blir gammal", och vips var det ganska enkelt att få sin egen träning avklarad.

    SvaraRadera
  2. I mycket har du rätt. I synnerhet det där med ungdomen.
    Fast å andra sidan så är vi många som tränar och med gott samvete kan lägga ner den där chokladkakan på fredageftermiddagen.
    /Karin

    SvaraRadera
  3. Hm! Vem var det som tog en Pizza med BEA på under lunchen???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Gustav, det gjorde jag ju EFTER att jag bränt 700 kcal på morgonen.

      Radera