söndag 10 juli 2011

Vansbrosimningen 2011

Västerdalälven
 Det var väl premiär för mig i Vansbrosimningen, nästan i alla fall. Jag simmade otränad i ett förkortat lopp, (2km), i iskallt vatten, iförd en dåligt sittande våtdräkt för några år sedan. I år hade jag tränat lite mer simning, våtdräkten satt som en smäck, och det var sköna 19 grader i vattnet. 

Det var ju deltagarrekord i år, nästan 9000 i söndagens lopp tror jag, så startgrupperna var många. Jag fick plats i en den oseedade gruppen "14" med start 13:30. Fördelen med att starta i oseedad grupp var uppenbar i början av loppet; Jag kom i väg fint utan trängsel och fick simma ostört, i alla fall under den första kilometern. Jag tror jag hade tre-fyra simmare framför mig som var bra att ha som riktmärken för att undvika alltför mycket sick-sacksimning. Nackdelen med att starta i oseedad grupp uppenbarade sig efter ca en kilometer då vi brakade in i svansen på grupp "13" som hade startat en kvart tidigare. Det gick väl bra resten av Vanån där det bara var att ligga i mitttfåran på utsidan av bröstsimmarna .Vid rundningen av udden upp i Västerdalälven så tvingades jag dock ut i motströmmen i fjärde/femte led i upp till målet. Visst var jag lite trött sista 500 och tekniken blev sämre med detta. Resultat? Jag landade på 46 min vilket jag får vara nöjd med - en premiär som gav mersmak. Mycket möjligt att jag deltar nästa år igen i detta förstklassiga arrangemang där allting fungerade prickfritt, Tack Vansbro!

Armbandschip, väldigt likt Landstingets baby/mamma-armband!

2 kommentarer: