onsdag 19 januari 2011

Vintern år 2100

Det blev en ofrivilligt skidfri kväll men trevlig ändå. I mitt nuvarande arbete med samhällets klimatanpassningsåtgärder så ställer jag ibland upp och föreläser om klimatförändringarna och dess konsekvenser. I kväll gästade jag en ABF-studiecirkel, ett glatt och intresserat gäng som ägnar rätt så många onsdagskvällar åt klimatfrågan - föredömligt! Bland annat visade jag denna bild:
Grafen visar minskningen av den årliga perioden med snötäcke i Dalarna fram till år 2100. Naturligtvis kommer det även framöver att bli kalla vintrar men dessa kommer att uppträda allt mer sällan. Om grafen ovanför har rätt så har vi år 2100 cirka tre månader kortare vintrar än idag, och då är det inte mycket kvar ... (Mer klimatdata för Dalarna: SMHIs klimatsidor) Men som vanligt kommer vi i Sverige att klara oss hyfsat även från denna globala miljökatastrof, även om det blir dåligt skidföre. Det kan t.o.m. bli en hel del positiva effekter som: minskat uppvärmningsbehov, ökad vattenkraftsproduktion (pga ökade nederbördsmängder) och en ökad produktion i jord- och skogsbruk (pga längre vegetationsperioder). Det kortaste strået drar som vanligt de som redan har det sämst; Varje år beräknas 350 000 människor, de flesta barn i Afrika och Asien, att dö p.g.a klimatförändringarna, se artikel i DN.

Vi får väl se om det blir någon skidåkning i morgon torsdag. Spinning blir det i alla fall. På Friskis finns jag för dig från kl.17:00.

Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar