fredag 14 januari 2011

Made in GDR - Vallajärn för den modige

Jag har alltid försökt att hålla vallningen på en så enkel nivå som möjligt. Under vinterns skidåkning har jag faktiskt hållit mig till endast två burkvallor, SWIX blå extra (eller VR40 som den heter i snobbvarianten) och Rode multigrade (0--2). När det gäller glidet så har ju (den paraffineliminerande) Kuzminsicklingen nu så sakteliga börjat slå igenom, som Stefan M så föredömligt beskriver. Jag har dock inte kommit dit än utan kladdar med paraffin på gammalt sätt..Och då behöver man ju ett vallajärn, en sickel , en borste och ett vallaställ - en hel del prylar. Just vallajärn kan ju vara rätt dyra, från några hundralappar upp till tusenlappar.

Budgetvarianten är då att köpa ett gammalt strykjärn (utan ånghål), på t.ex en loppis för några tior. Mitt kära järn hittade jag i Sundsvall för många år sedan. Det svåra med strykjärn brukar vara att hitta rätt temperatur; Blir det för varmt smälter belaget! Det gäller alltså att vara modig, prova sig fram och inte börja med finskidorna. På mitt östtyska kvalitetsjärn ställer jag in på "ylle" för de flesta paraffin...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar