lördag 29 januari 2011

Återuppstånden från de döda


Jag var väl inte helt pigg efter torsdagens spinningpass. Lite småont i halsen och hängig. Dock var det ingenting mot hur familjens dator måste ha känt sig. Ett för mig okänt "antivirusprogram" (ett virus alltså) meddelade mig att datorn var "infected". Vårat McAfee-antivirusprogram hade somnat på sin post! De flesta program var blockerade, så nära död man kan komma som dator. Jag körde en scanning under natten men McAfee meddelade käckt "Inga virus funna". Jag sade upp bekantskapen med honom, gjorde en total systemåterställning och laddade hem Avast som är gratis och tydligen helt OK. Jag körde en totalscanning med Avast som hitttade och eliminerade några kvarvarande misstänkta virus. Det har tagit ytterligare en dag att återinstallera alla program samt hämta alla tusentals uppdateringar, men nu är vi på banan igen!


2 kommentarer:

  1. Härligt. Virus är inte kul. Finns fördelar med mac.
    /Karin

    SvaraRadera
  2. Menar du att Maccar är vaccinerade mot allt ont?

    SvaraRadera