söndag 30 december 2012

Lugnetsöndag

Jag började dagen med att konstatera att med plus tre på termometern så fick de klassiska skidorna stå. Jag plockade fram skejtlaggen istället; Svartvita hade nog varit roligast att åka, men tyvärr var det inte pistat efter gårdagens snöfall. Det fick bli gröna milen istället, som inte heller den var pistad men i alla fall uppåkt. Riktigt tungt gick det med ett ljudligt kramsnöknarr för varje skär. Ett par hundra meter innan påfarten på elljusspåret sa jag godmorgon till ett par grodor som hade vaknat efter den varma natten. De hade letat sig upp ur den intilliggande bäcken och satt båda två i de klassiska spåren och såg rätt så villrådiga ut. Både jag och grodorna konstarerade att det var väl för väl att jag inte valt de klassiska - med klister under- denna dimmiga morgon. Fortsatte sedan med några varv på elljusspåret, betydligt hårdare och snabbare skejtbädd än på milen.
Snabbt hem för en kopp kaffe och en tur med barnen ner till isstadion. Visserligen är det uselt med isar för spontanåkning i Falun, men på Lugnet finns det möjligheter; För uterinken (konstfrusen) är det visserligen ruskigt snålt med avsatta tider för allmänhetens åkning (tider här) men ibland är det ju ledigt ändå, som det till en början då jag och barnen var där. Annars ligger det en riktigt fin extraplan bredvid uterinken som jag inte har hittat någon information alls om på kommunens hemsida. Idag var den planen en aning blöt på ytan, men isen var fortfarande hård, och efter en stund kom ismaskinen och gjorde den ännu bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar