lördag 21 juli 2012

Omberg/Tåkern runt


Östgötacyklingens fjärde och sista etapp blev nog också den finaste; Jag avslutade med att cykla runt Omberg och Tåkern, en tur som är fullkomligt nedlusad med sevärdheter, fina vyer och som även erbjuder goda fikamöjligheter. Startar man i Vadstena och kör söderut så går det faktiskt att undvika den smala och hårt trafikerade RV 50, men då får man stå ut med några kilometer (fin) grusväg. Jag valde en mellanvariant med bara asfalt och därmed några få km på 50:an. Efter Borghamn (vid Ombergs norra fot) följde jag Tjejvätterns bansträckning ända bort till Väderstad. Just vid Borghamn kommer ju också Tjejvätterns (bansträckning) enda backe att tala om, en ganska kort men brant backe upp på Omberg. Asfaltsvägen som går på vätternsidan uppe på berget är enkelriktad norrut för biltrafik (jag mötte en bil) men dubbelriktad för cykeldito - En synnerligen njutbar väg som bl.a. går igenom Bokskogen, ett par stenkast ifrån Ellen Kays "Strand" och förbi Alvastra Klosterruin. Efter Omberg fortsatte jag att följa Tjejvätternspåret söder om Tåkern - snabbstopp vid Rökstenen som är sevärd och tidssnål att besöka. Tar man parallellvägen som går närmare Tåkern är det snabbt gjort att besöka det sprillans nya (invigt av kungen i våras) Tåkerns Naturum men jag tog det sydliga vägvalet "gamla" E4:an bort till Väderstad där Axelssons Cykel & Sport lockar med Scott i skyltfönstret och "Allt för längdåkning": lunchstängt mellan 12:30 och13:30 - bara en sån´ sak.

2 kommentarer:

  1. Underbara bilder, riktig Östgötapropaganda!

    SvaraRadera
  2. ...men bara en gnutta mer exotiskt än Grycksbo.

    SvaraRadera