söndag 29 maj 2011

Lurån

Luråns utlopp i Rogsjön: gamla bron
Det något pretentiösa syftet med Lördagens morgontur var att undersöka om det gick att cykla runt Rogsjön, och då den närmaste vägen längs norra stranden. Svaret är: troligen inte, och ännu sämre går det om man inte lyckas hitta stigen mellan vägsystemen i öst och väst. Men jag tar det från början: Avärd 06:08 med regn i luften, Först Gamla fruns väg till Grycksbo...

Det lutar åt Grycksbo
...sedan via Lustebo till Bjurs och vidare till Rog och bort till Lurån, en rackars fin liten å mellan Fjällgrycken, Utgrycken och Rogsjön: öring och flodpärlmussla är två exklusiviteter. Inte så konstigt att ån har skydd som ett s.k. Natura 2000-område. Att passera bron var ju lätt:
"Nya" bron över Lurån: observera "Fame"-benvärmarna! Notera även den glada minen - detta var innan Golgatavandringen över hygget...  
Sedan var det dags för turens huvudfråga: Hur bra var stigen längs Rogsjön bort till det andra vägsystemet? Stigen var väl MTB-farbar i början:
Stigen, så länge den gick att hitta...
Jag bar crossen bitvis så där tjusigt på axeln som jag sett att dom gör. Vid ett hygge längre fram tappade jag bort stigen helt och fick väl traska åtminstone 500 m i stenskravlet över hygget innan jag kom fram till skogsbilvägen "på andra sidan". Dryga kilometern blev det väl att bära hojen allt som allt. Sedan var det ju bara att ta sig ut till rv 50 och via Toftbyn, Sundborn och Skuggarvet hem till Järlinden. En tur på drygt 7 mil blev det, mestadels i regn. Nästa gång runt Rogsjön viker jag nog av norrut i byn Rog och passerar Lurån mellan Fjällgrycken och Utgrycken istället; några kilometer längre blir det men kortare sträcka att bära cykeln - dock kan det kanske bli ett vad över ån?

3 kommentarer:

  1. Jag blev tillrättavisad för Luråns namn uppströms Utgrycken av en vattenexpert på jobbet. Tydligen heter vattnet Krokforsån där jag har tänkt att ta mig över nästa gång. För att undvika fler felaktigheter citerar jag honom ordagrant:

    Fjällgrycksån heter delen närmast nedströms Fjällgrycken, sen byter den namn till Krokforsån efter att den runnit ihop med Klockarbacksbäcken. Det står inget alls (på kartan) mellan Fjällgrycken och Ärten men ovanför Ärten heter den Ärtån och det är vad vi kallat den hela vägen ner till Fjällgrycken.

    Rätt skall vara rätt, tack Lars!

    SvaraRadera
  2. vet du om det finns någon karta över kopparrännspåret som gick av stapeln för???

    SvaraRadera
  3. Jag har inte hittat någon sådan karta, men tipsa gärna om du hittar någon!

    SvaraRadera