tisdag 8 februari 2011

Hemodeffat kvällspass

Jag utförde ett litet medicinskt experiment på mig själv ikväll. Frågan som ställdes: Hur yrslig skulle jag bli av Lugnets svartvita femton efter att ha lättat kroppen på myriader onödigt järntunga röda blodkroppar? Svaret: Jo, gubbkroppen kändes faktiskt riktigt fin, som vanligt men på plussidan om man säger så. Vad kan då detta bero på? Jag kan se två förklaringar:
1. Röda blodkroppar är överskattade och bloddoping är därmed waste of time and money. Samma sak gäller nog höghöjdsträning, som Svenska längdskidlandslaget toppar formen med enligt DN. (OK; en liten annan nivå kanske)
2. Jag mesåker så till den mildra grad att 10% bortfall av röda blodkroppar inte märks över huvud taget.
Turen då? En av vinterns finaste: hårda fina spår, -5C och med en nymåne som sällskap. Skarvade på med övre delen av femman också.

2 kommentarer:

  1. Jag föreslår en tredje förklaringsmodell. Du hade typ 180 i hb innan och ligger nu "bara" på ett högt normalvärde.

    SvaraRadera
  2. Visst, att bo på Järlinden (189 m.ö.h) är ju jämförbart med att bo i höghöjdstält.

    SvaraRadera